Shorts

Shorts er kortere digitale formater med alternative fortælleformer på 5-15 minutter i tv-kvalitet, som udkommer på TV 2 PLAY og har en stærk forankring på sociale medier. Formatet er bl.a. udsprunget fra YouTube og er en velegnet hybrid, der både har indholdsmæssige og kommercielle fordele og som særligt appellerer til den unge målgruppe. TV 2 har allerede erfaringer med shorts-fortælleformen inden for de fire genreområder: Comedy Shorts, Dokumentar Shorts, Fiktion Shorts og ZULU Shorts.

Hvor alle de ovennævnte produktioner er finansieret alene af TV 2s programbudget er Advertiser Funded Programming-shorts finansieret af kommercielle samarbejdspartnere. Det er en udvidelse af det arbejde, der allerede bliver gjort i TV 2 Branded Content, der her får en ny måde at udkomme på gennem TV 2 PLAY. AFP shorts kan både være samarbejder omkring eksisterende programbrands/universer eller helt nye og unikke produktioner, der alene får et liv på TV 2 PLAY og eventuelt på partnerens platforme. Men som alt godt indhold starter det med den gode idé, hvorpå der tilknyttes en partner, der typisk deler et værdifællesskab med TV 2, ZULU osv. Et eksempel er Fodboldhistorier på TV 2 PLAY, der blev finansieret af Steff Houlberg.

TV 2 PLAY har 350.000 abonnenter, hvilket er 700.000 brugere, hvor 39 % er under 30 år.  

TV 2 har 100 % redaktionel frihed, og produktomtale og -fokus er ikke muligt.